Batwing project

Het legendarische vliegtuig ontworpen door leden MBC Weert. Lange tijd een top-secret project, maar op deze pagina worden alle ins en outs over het vliegtuig besproken.

Geschiedenis

De batwing is ontworpen door 4 piloten binnen de vliegclub. De doelstellingen van het toestel waren: fun om mee te vliegen, goed betaalbaar voor de jeugd (minder dan 100,-), snel te bouwen, goede wendbare eigenschappen en opvallend voor op de vliegshows. Na een aantal vergaderingen waren we op het idee gekomen om een batwing (van de film Batman) van een tempex plaat te maken. Nadat de ontwerper een redelijk ontwerp had gemaakt zijn we met zijn tweeën fulltime gaan bouwen. Na twee weken hadden we het ontwerp vliegklaar. Bij de eerste vlucht van het prototype vloog de tempex plaat mooi in een rechte lijn vooruit, toen hij op snelheid was en op een redelijke hoogte stuurden we met volle vreugde het vliegtuig in een rechtse bocht. Op dat ogenblik begonnen de roeren te flutteren en de tempex plaat brak in de lucht in vier stukken en kwam met volle teugen naar onder fladderen. Na deze testvlucht moesten we het toestel opnieuw narekenen en duchtig verstevigen, ook de speling op de roeren moest grondig onder handen worden genomen. Na het tweede prototype vliegklaar gemaakt te hebben was weer iedereen bij elkaar gekomen om te kijken of het nu een betere afloop zou hebben (al hoopte het publiek weer op een grandioos crash spectakel). Maar net als onze verwachtingen bleef het toestel dit keer wel in de lucht. De vliegeigenschappen waren merkwaardig goed…! goede wendbare vliegeigenschappen. Het is een leuk toestel om mee te vliegen. Tevens is het vliegen met de batwing uitermate gemakkelijk. Het enige nadeel van de batwing is dat het hele toestel aan de propellor hangt. Daardoor zweeft het toestel als een gemiddelde baksteen.

Het Batwing Team

Het batwing team van MBC Weert betaat uit ±6 leden. Afgelopen 3 jaar zijn we regelmatig op shows te bezichtigen geweest. De 6 toestelen vlogen in formatie en erg dicht bij elkaar. Het publiek vond het meestal wel fantastisch om 6 toestellen zo dicht bij elkaar te zien vliegen. Dit was omdat het een garantie gaf van 90% dat het fout zou gaan…!

Snapshots

Zie hieronder voor een paar shots van het inmiddels al verourderde vliegtuig.

Batman op de grond, gefotografeerd van rechts achter!

Hier een foto wanneer het toestel pas is opgestegen.

Nu komt het vliegtuig mooi met langzame snelheid over. Hier is mooi te zien dat de tempex plaat puur afhankelijk is van de motor.

Het ontwerp

De batwing is een vliegtuig met als grondvorm een ovaal. Het gemakkelijkste is om eerst op een groot stuk karton een ovaal te tekenen met daarin het ontwerp. Daarna kun je dan alle stukken uitsnijden zodat je voor alle stukken een mal hebt. Een ovaal kun je heel gemakkelijk tekenen, zie hieronder:

  1. trek 2 lijnen haaks op elkaar,
  2. prik vanuit het kruispunt 300 mm naar links en naar rechts een punaise,
  3. maak in een stuk touw 2 lusjes die 1 meter uit elkaar liggen,
  4. sla de lusjes om de punaises en span het touw strak met een viltstift,
  5. ga met de viltstift rond en houd het touw strak, let op! je moet wel 2 keer over de punaises ‘heen stappen’.

Nu je de cirkel hebt getekend kun je de andere lijnen erop tekenen, zie de tekeningen hieronder. De tekeningen zijn allemaal op schaal getekend, als je op de tekening klikt, kun je hem vergroten. De gele delen, zoals de vleugels en roeren, zijn gemaakt van een roofmate plaat van 20 mm dik. Deze platen zijn te krijgen bij diverse ‘doe het zelf’ winkels. De delen moeten allemaal los uitgezaagd worden, later worden de delen weer allemaal aan elkaar gelijmd. Uiteindelijk komt over het geheel een folielaag, deze is noodzakelijk omdat die de roofmate stevigheid geeft.

In het midden zit een balsa ligger van 10 mm dik. Ook zit er onderaan een balsa ligger van 10 mm. De onderste ligger dient ervoor om de roeren aan vast te maken. De onderste twee delen roofmate zijn de roeren. Aan die roeren zit een driehoekslat van 15 x 15 mm. De schuine zijde is dan iets meer dan 20 mm zodat deze aan de roofmate plaat gelijmd kan worden. Het voordeel van zo’n driehoekslat is dat je de roeren niet meer schuin hoeft te schuren. Verder zit er aan allebei de roeren nog een lat van 20 mm. Dit is noodzakelijk om de roerhoorntjes aan vast te schroeven. Ook zit er om het hele toestel een balsa rand van 2 mm. Wel moet de nerf van het hout vertikaal liggen zodat je het makkelijk rond kunt buigen.

De bak voor de besturing komt in het midden te zitten, bij het witte vierkant. Deze bak is voor een hoogdekker en is gemaakt van 3 mm triplex. Ook hier hebben we een ontwerp van gemaakt, zie hieronder.
Als laatste hebben we nog een tekening van een zijaanzicht. Hier is de staat van het vliegtuig goed te zien, het is maar een voorbeeld dus u kunt ook zelf een staart ontwerpen. Wel moet het oppervlakte ongeveer gelijk zijn, dit is ca 5000 mm².

Tips

De zender moet je instellen op een deltaprogramma, mocht je dat niet hebben is er nog een mogelijkheid voor een mechanische delta-mixer.

  • De uitslagen van de roeren moeten niet te zuinig zijn, je hebt namelijk veel uitslag nodig om er mee te kunnen stunten.
  • De motor moet 2 graden domping en zijwaartsstelling hebben.
  • Plaats de motor niet te hoog om problemen met de brandstofaanvoer te voorkomen.
  • Let op! dat de hete uitlaat de “oortjes” van je batwing niet wegsmelt.
  • Plaats de accu zo ver mogelijk naar voren om makkelijker het zwaartepunt te bereiken.

Verder kan iedereen een eigen tintje geven aan het ontwerp, zoals de kleuren en dergelijke. Ook is het mooi om van bijvoorbeeld een colafles een cockpitkap te maken. Mochten er nog vragen zijn over het ontwerp, vliegen e.d., stuur dan een mailtje naar info at mbcweert.nl.

Veel vliegplezier…!!!